Af redaktionen

Efterskolerne samarbejder igen i år med Danmarks Indsamling og Dansk Retursystem om 'Hele Danmarks Pantindsamling', hvor alle pantkroner går til Danmarks Indsamling. Indsamlingen afsluttes med et stort show på DR1 3. februar 2024, hvor det samlede beløb fra efterskolerne præsenteres. Pengene går denne gang til verdens sultne børn, og hver enkelt flaske og dåse gør en stor forskel.

Læs alt om Danmarks Pantindsamling her

Støt en god sag og sæt vigtige temaer på dagsordenen
Udover at engagere de unge i at hjælpe mennesker i nogle af verdens fattigste lande, kan deltagelsen i indsamlingen også sætte temaer som bæredygtighed, genanvendelse og udviklingshjælp på de unges dagsorden. Danmarks Indsamling har samlet relevante undervisningsmaterialer til netop disse emner, og man kan f.eks. samle pant kombineret med en temadag, en projektuge eller løbende i et fag, som kan gøre indsatsen og problematikken nærværende for eleverne.

Find alt til efterskoler og følg efterskolernes indsamling her

Sådan gør I
Jeres skole tilmelder sig Danmarks Pantindsamling og samler pant ind på skolen, hjemme og i nærmiljøet. Der er ideer til, hvordan I kan samle ind her. Når I tilmelder jer, modtager I en startpakke med gratis pantbokse, pantsække og plakater. I får også en unik indsamlingsside og et MobilePay-nummer, så I kan følge jeres skoles indsamling. I udgangspunktet skal I selv indløse panten, men hvis I kan samle mindst 30 pantsække fra Dansk Retursystem med tomme flasker og dåser, får I mulighed for én gratis afhentning af panten i starten af januar 2024.

Konkurrencer for eleverne
Der er lavet tre konkurrencer under pantindsamlingen, som kan motivere eleverne til at samle ekstra meget pant. De har en samlet præmiesum på 60.000 kr. Hovedpræmien er en koncert med DJ Martin Baltzer. Læs mere om konkurrencerne her.

I kan samle ind, fra I er tilmeldt, og frem til showet 3. februar 2024.

Meld jer til her

Danmarks Indsamling 2023

I 2023 pantede 18 efterskoler for hele 397.473 kr. til fordel for verdens sårbare børn. Beløbet blev præsenteret ved Danmarks Indsamlings tv-show på DR1 4. februar i Randers. Foto: Danmarks Indsamling