Over 40.000 unge under 25 år har ikke en ungdomsuddannelse eller er i job. Det er en gruppe unge, der er meget forskellige, og som har brug for en række forskellige tilbud for at komme videre i livet. For mange af de unge vil de folkeoplysende skoler, heriblandt efterskolerne, være den rette vej.

Dansk Folkeoplysnings Samråd har i januar 2024 i samarbejde med en række folkeoplysende foreninger, heriblandt efterskolerne, udgivet en publikation, der gør det nemt at få et overblik over de folkeoplysende skoleformer og som fortæller, hvad de forskellige skoler kan gøre for de unge. Skolerne har hver deres tilgang og specialer, men fælles for dem er fokus på værdier og fællesskab, og at de hjælper de unge med både det faglige, det personlige og det sociale.

Pjecen er blevet sendt til bl.a. kommunernes KUI-enheder. I kan selv finde pjecen her og eventuelt sende den til relevante aktører, der kunne være interesseret i at læse mere om, hvad bl.a. efterskolerne kan tilbyde til denne målgruppe.