Efterskoleforeningens visioner for verdensborgerskab

Efterskolens opgave er at bidrage til livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. Mellemfolkelig forståelse og opbygning af venskaber på tværs af kulturer, nationer, sprog og forskellige tilværelsesfortolkninger bidrager til en moderne verdensåben livsoplysning. Arbejdet med andre folks sprog, kultur, natur og samfundsforhold bidrager endvidere til elevernes folkelige oplysning og demokratiske dannelse. Den internationale dimension kan implementeres på vidt forskellige måder og niveauer, hvilket følgende punkter også lægger op til.

• At efterskoleopholdet bidrager til styrkelsen af mellemfolkelig forståelse, respekt og tolerance.
  • At eleverne tilegner sig interkulturelle kompetencer, så de får mod på at blive aktive verdensborgere, som kan agere i en globaliseret verden.
  • At lærerne udvikler interkulturelle kompetencer gennem samarbejde og efteruddannelse med lærere i andre lande.
  • At skabe internationale læringsmiljøer.
  • At efterskoleformen er synliggjort i verden.

Internationalt udvalg

Udvalget blev oprettet i 2008 som en udløber af foreningens ønske om at fokusere mere på mulighederne for internationalt samarbejde. Formålet med udvalget er at kvalificere efterskolernes arbejde med den internationale dimension. Udvalgets medlemmer sidder i to år af gangen med mulighed for en gang at forlænge med yderligere to år.

Udvalget består af 8 medlemmer – se nuværende medlemmerne her

• Seks efterskolelærere, -ledere eller -bestyrelsesmedlemmer med erfaring for internationalt samarbejde
  • Et medlem af Efterskoleforeningens bestyrelse
  • En konsulent med ansvar for internationale aktiviteter i Efterskoleforeningen
  • Pt. ingen eksterne samarbejdspartnere

Møder to-tre gange årligt

Møderne har fokus på fremtidige initiativer og ønsker om at sætte det internationale på dagsordenen med fokus på at kvalificere efterskolernes arbejde med den internationale dimension. Udvalget mødes to gange årligt på efterskoler over hele landet, herudover et seminar eller lignende hvor udvalget også deltager. Transportudgifter i forhold til arbejdet i internationalt udvalg dækkes af Efterskoleforeningen. Det første møde afholdes på Rysensteen Gymnasium den 26.maj 2020 kl. 10.00-15.00.

Noget for dig?

Vi forestiller os, at du er lærer eller forstander på en efterskole og har erfaring med internationalt samarbejde.

Er du interesseret i at deltage i udvalget, så skriv en mail til Jakob Clausager Jensen, international konsulent, jcj@efterskolerne.dk senest den 10. marts 2020.

Vi vil gerne vide hvilken skole du kommer fra, hvorfor du gerne vil være med i udvalget og hvilke erfaringer og kompetencer du kan byde ind med.

Læs mere om det internationale arbejde her